- Declaratia 230 - Cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat
- 1 iunie 2024 - CONFERINȚA NAȚIONALĂ "Practici școlare transformatoare: între echitate, calitate, incluziune și eficiență"
- Proiectul ASCEND 2022 la 3.12.2023
- Punct de vedere RENINCO metodologii Lege Învățământ Preuniversitar
- 27 mai 2023 - Conferința Națională „Sprijin în învățare la nivelul școlii de masă. Structuri și servicii”
- Convocator Adunare Generală RENINCO 27 mai 2023
- RENINCO la 25 de ani
- Proiectul ASCEND – Tinerii cu dizabilități sunt AICI, ACUM!
- COMUNICAT DE PRESĂ
- Educație, formare profesională și angajare pentru persoanele cu dizabilități în Europa Autor: Vlad Andrei Stamate
- Incluziune şi diversitate , autor: Vlad Andrei Stamate
- Tinerii cu dizabilități în Uniunea Europeană
- Tinerii cu dizabilitati in lume 8.11.2022
- Raport de curs 21.10.2022
- Să înțelegem necesitățile și soluțiile tinerilor cu dizabilități din România - a doua întâlnire a Comitetului consultativ al proiectului, ASCEND - 3.10.2022, București, hotel Continental
- INFORMAȚII PRIVIND EVOLUȚIA PROIECTULUI ASCEND
- OPINII ȘI PROPUNERI LA PROIECTUL LEGII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR
- Adresăm din nou mulțumiri tinerilor cu dizabilități care au trimis răspunsurile lor la chestionarul difuzat on-line, în cadrul cercetării ASCEND.
- CONSULTARE RENINCO – INCLUZIUNEA ȘI ECHITATEA ÎN PROIECTUL LEGII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR – AUGUST 2022!
- Reeditarea lucrărilor: Să învățăm cu plăcere și 8 LOG
- Anunț lansare chestionar PROIECTUL ASCEND 2022
- INVITATIE APEL CERCETARE ASCEND
- ASCEND, prima întâlnire a Comitetului consultativ – Consiliul Național al Dizabilității din România
- SURSE DOCUMENTARE - POLITICI ȘI PROGRAME EUROPENE ȘI INTERNAȚIONALE PRIVIND PERSOANELE CU DIZABILITĂȚI, CU FOCALIZARE PE TINERI - PROIECTUL ASCEND 2022 - în proces de traducere
- Consiliul Național al Dizabilității din România (CNDR), în parteneriat cu Asociația RENINCO România – membru fondator al CNDR – desfășoară în perioada iunie – decembrie 2022 proiectul ASCEND.
- EDUCAȚIA PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI ȘI/SAU CES (*)
- Pe drumul spre educația incluzivă în România Contribuția Rețelei RENINCO
- NOU !!! - Pași spre educația incluzivă în România. Contribuția Rețelei RENINCO
- 12 iunie 2021: Conferința “Incluziune și echitate. Realitate sau deziderat? Rezultatele cercetării privind situația copiilor cu dizabilități și / sau CES”
- Sa ii cunoaștem mai bine si sa fim prieteni cu copiii cu autism!
- 12 iunie 2021 Invitatie la Conferinta online Incluziune si Echitate:Realitate sau Deziderat?
- Traian Vrăsmaș: Educația incluzivă. Aspirații și realități. 14 mai 2021
- Noutăți editoriale cu contribuția RENINCO
- REZOLUTIE-CONFERINȚA NAȚIONALĂ ACCES ȘI PARTICIPARE LA EDUCAȚIE, EDIȚIA A IV A COOPERARE SI COMPETIȚIE ÎN EDUCAȚIE 23.11.2011
- CONCLUZII analiza GREI vineri 22.11.2019
- 23.11.2019 - se convoacă Adunarea Generală a Asociației RENINCO România
- 23.11.2019 - Conferinţa Naţională ”Acces şi participare la Educaţie” ediţia a IV a, 2019
- SIMPOZIONUL NAȚIONAL „INDIVIDUALIZARE ȘI PERSONALIZARE ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV AL ELEVILOR AFLAȚI ÎN DIFICULTATE” – EDIŢIA a V a – PLOIEŞTI – 7 Iunie 2019
- PUBLICAȚII ȘI TRADUCERI UNICAT ACCESIBIE PRIN COPIERE
- Cercetare „Aspecte ale echităţii în şcoală”
- Seminar European Forum Disability 22-23 martie 2019, Bucuresti, pe tema Tinerii cu dizabilităţi şi (ne) angajarea în muncă
- Concluzii ale conferinței naționale „Acces şi participare la educație pentru persoanele cu dizabilităţi”
- Adunarea Generală RENINCO – România, București, 7 septembrie 2018
- 4 noiembrie 2017 - Conferința Națională intitulată „Acces si participare la educație”
- 12 iunie 2017 - Simpozion Ploiesti 2017
- Incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale: bilanț și perspective - 2017
- Asociatia Amurtel, membra a Asociatiei RENINCO Romania, a lansat o colectie de povestiri pro-diversitate in cadrul proiectului Avem fiecare o poveste
- 15 martie 2016 - Sesiune de informare la Liceul Ion Barbu din Bucuresti pentru reprezentanții autorităților publice locale, persoane cu dizabilități și organizații neguvernamentale
- „METODOLOGIA privind combaterea discriminării și excluziunii școlare a copilului și tânărului cu cerințe educaționale speciale prin colaborare și intervenție multidisciplinară”
- Brosuri Informative pentru organizatii ale persoanelor cu dizabilitati
- Colaborare și cooperare pentru echitatea în educație
- INVITAȚIE CONFERINȚA DE LANSARE A PROIECTULUI ”Parteneriate active pentru incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale”
- Comunicat lansare proiect - Focus: incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale
- 20-21.02.2015, Oradea - Conferinţa Naţională de psihopedagogie specială şi consiliere şcolară (cu participare internaţională)
- Document de poziţie al Asociatiei RENINCO Romania
- Proiectul Promovarea educației incluzive pentru copii cu dizabilități și CES în România, cu focalizare pe învățământul preșcolar, primar si gimnazial
- 2 iunie 2014 – 30 aprilie 2016;Proiect nou: TOATE drepturile fundamentale pentru TOATE persoanele cu dizabilităţi!Proiect finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România
- Parintii apara drepturile copiilor cu dizabilitati
- Rezoluția Conferinţei Naţionale “Parteneriatul Educaţional Şcoală-Familie, exemple de bună practică incluzivă în şcoala românească” Bucureşti, 14.06.2014
- Invitatie la Conferinţa Naţională “ Parteneriatul Educaţional Şcoală-Familie, exemple de bună practică incluzivă în şcoala românească”
- Pozitia RENINCO privind proiectul de lege a copiilor cu dizabilitati
- curs pilot inovativ, de initiere in tehnicile muzicoterapiei
- Comunicat de presă Bucureşti, 2 Aprilie 2014
- RAPORT SINTEZĂ Vizite de monitorizare Octombrie 2013 - Martie 2014
- Promovarea educației incluzive pentru copii cu dizabilități și CES în România, cu focalizare pe învățământul preșcolar
Comunicat de presă Bucureşti, 2 Aprilie 2014
Comunicat de presă
Bucureşti, 2 Aprilie 2014
Comisarul Consiliului Europei pentru Drepturile Omului, Niels Muižnieks,
la dezbaterea CRJ privind accesul la justiţie al persoanelor cu dizabilităţi mintale: ”România are nevoie de introducerea Mecanismului Naţional de Prevenire”
România trebuie să urgenteze introducerea Mecanismului Naţional de Prevenire, a atenţionat Comisarul Consiliului Europei pentru Drepturile Omului, Nils Muižnieks, prezent, pe 1 Aprilie 2014, la dezbaterea privind accesul la justiţie şi respectarea drepturilor copiilor şi tinerilor cu dizabilităţi mintale instituţionalizaţi, organizată de Centrul de Resurse Juridice.
”Reafirm convingerea că România are nevoie de introducerea Mecanismului Naţional de Prevenire, care trebuie iniţiat şi finanţat de către autorităţi, dar implementat ca un organism independent, care să conducă la respectarea Protocolului Opţional la Convenţia Împotriva Torturii şi să vegheze la respectarea Convenţiei pentru drepturile persoanelor cu dizabilităţi”, a declarat Comisarul.
Afirmaţia a fost făcută în contextul lansării de către Centrul de Resurse Juridice a sintezei observaţiilor din timpul vizitelor de monitorizare în 30 de centre rezidenţiale în care sunt închise persoane – copii şi tineri - cu dizabilităţi mintale. În urma vizitelor au fost constatate grave încălcări ale drepturilor persoanelor închise în astfel de instituţii, de la tortură, tratamente inumane şi degradante, îngrădirea accesului la justiţie, nesoluţionarea plângerilor formulate de către persoanele închise, până la neinvestigarea cazurilor de deces, accesul restrîns şi în unele cazuri inexistent la reabilitare socială şi îngrijiri medicale în comunitate.
În urma neregulilor constatate, CRJ a depus trei plângeri penale. Toate aceste probleme au fost expuse în faţa Comisarului de către experţii CRJ în monitorizare.
”Una din cele mai dificile vizite a fost la Centrul pentru tineri şi vârstnici din Aldeni, Buzău. Aici, peste 100 de beneficiari erau supravegheaţi de 5 angajaţi, personalul era subdimensionat, oamenii erau suprasedaţi. 9 persoane în trei paturi, închise cu cheia într-o cameră, erau suprasedate, puteau doar să respire. În 3 paturi erau 6 oameni, sedaţi, legaţi de mâini şi de picioare cu sfoară. Convenţia ONU reglementează standarde, însă acestea sunt încălcate adesea în România. Ne-am permis să depunem un denunţ în urma situaţiei găsite la Aldeni. Deşi vorbim de tortură, abia după o lună şi jumătate procurorul a început urmărirea penală în acest caz. Procurorul nici nu s-a deplasat în Centru, a trimis doar un poliţist, care are mandat limitat şi nu poate audia toate persoanele implicate în acea situaţie. De aceea, ne întrebăm în ce măsură
aceste persoane au acces real la justiţie”, a povestit în cadrul dezbaterii Silvia Tăbuşcă, expertul CRJ în Monitorizare şi cadru didactic universitar.
„Îmi pare rău de ce a spus colega dvs. legat de reacţia întârziată a procurorului în cazul de la Aldeni. Mă implic personal în cele trei plângeri penale depuse de CRJ. Cred că noi trebuie să devenim avocaţii acestor copii. Vă asigur că Ministerul Public acordă o atenţie deosebită cazurilor în care sunt implicate persoane cu dizabilităţi, însă ne confruntăm cu un număr foarte mare de dosare, ne apropiem de două milioane de dosare pe an”, a spus Bogdan Licu, Prim- adjunctul Procurorului General al României.
”Atrag atenţia asupra modului în care ajung copiii în instituţii pentru persoane cu dizabilităţi. La un Centru din Băbeni, Vâlcea, de exemplu, un tânăr fusese trimis de la un centru de plasament la acest centru pentru persoane cu dizabilităţi mintale, în urma unui conflict, ca măsură punitivă. Majoritatea copiilor din acel centru nu ar trebui să meargă într-o şcoală specială. Un alt caz: unei tinere i s-a spus că trebuie să fie mutată într-un centru pentru tineri cu dizabilităţi mintale şi nu a avut nicio posibilitate să conteste acest lucru deşi ar trebui să aibă acest drept. A fost mutată într-o singură seară. La Spitalul de Psihiatrie Voila, Câmpina, o fetiţă, de 7 ani, nu avea nicio dizabilitate, ci doar o nevoie socială. Fetiţa a spus că a ajuns acolo după ce s-a certat cu învăţătoarea şi aceasta i-a spus să meargă la şcoala specială din spital acolo unde se află şi sora sa. E o problemă modul în care aceştia ajung în aceste centre şi imposibilitatea de a contesta acest lucru”, a spus Horaţiu Rusu, expertul CRJ în Monitorizare şi cadru didactic universitar.
Elena Tudor, directorul Direcţiei pentru Protecţia Drepturilor Copilului din Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice a arătat în cadrul dezbaterii că sunt ”regretabile situaţiile prezentate de CRJ”. ”Legat de mutarea copilului, legislaţia e clară, instanţa decide. Dar chiar dacă există o legislaţie aliniată cerinţelor e loc de mai bine şi noi am fost deschişi la orice propunere. E o problemă legată de implementarea legislaţiei”, a spus Elena Tudor, amintind că din acest an Autoritatea pentru drepturile copilului şi , ce urmează a fi înfiinţată, va avea o structură de control al respectării drepturilor copilului.
”Sper ca această instituţie să aibă în fruntea sa un director specializat în drepturile copilului. E o veste bună înfiinţarea acestei instituţii însă, e important ca instituţiile în sine să funcţioneze cum trebuie”, a comentat Comisarul.
În contextual încălcării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi mintale arătate de CRJ, Comisarul a subliniat importanţa organizaţiilor neguvernamentale în apărarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi instituţionalizate, amintind astfel de cazul CRJ în numele lui Valentin Câmpeanu împotriva României, aflat la Marea Cameră a CtEDO.
”Dacă ONG-urile nu pot apăra în justiţie persoanele închise în instituţii, atunci oricând pot avea loc abuzuri. Accesul la justiţie pentru aceşti oameni este foarte important şi de aceea am vrut sa intervin în numele unei terţe părţi în procesul CRJ în numele luui Valentin Câmpeanu împotriva României, la Marea Cameră a CtEDO. Trebuie să îndepărtăm toate barierele legate de accesul
la justiţie şi sperăm într-un rezultat pozitiv la Marea Cameră. Felicit CRJ pentru cazul Valentin Câmpeanu. Sunteţi adevăraţi avocaţi ai demnităţii”, a afirmat Comisarul.
Dezbaterea CRJ a fost o oportunitate şi pentru colegii din alte ONG-uri să puncteze problemele cu care se confruntă persoanele cu dizabilităţi mintale şi familiile acestora.
Iată câteva dintre declaraţiile din cadrul dezbaterii:
„Noi închidem centrele de plasament, dar cei mai mulţi tineri scoşi de acolo rămân în protecţia statului şi după 18 ani. De exemplu: un tânăr de 16 ani intră într-o casă de tip familial, dar la 18 ani, din cauza separaţiei bugetare – bugete destinate copiilor şi adulţilor, aflate la instituţii diferite - urmează să fie scoşi din casa de tip familial şi replantaţi într-un centru de tip vechi. Aceasta practică trebuie încheiată. O altă problemă este legată de blocarea angajărilor pe posturi din 2009. Asta face ca în acest moment să avem un deficit de 14.000 de angajaţi în sistemul de protecţie a copilului şi a persoanelor cu dizabilităţi. Asta duce la lipsă de ocrotire şi îngrijire, în contactul direct cu tinerii şi copiii”, a spus Ştefan Dărăbuş, director general al Hope and Homes Romania.
„În ceea ce priveşte sistemul de plângeri, noi am făcut lucrurile simple: oamenii sunt liberi să spună ce gândesc, e o problemă dacă nu sunt nemulţumiţi. Cei pe care i-am scos din instituţii au acces oricând în a-şi spune părerea. Însă niciuna dintre persoanele pe care le-am luat din instituţii nu ştiu să scrie şi să citească. Atunci la ce ne foloseşte condica de reclamaţii? Dacă nu privim persoanele cu dizabilităţi în contextul drepturilor sale, nu facem nimic”, a spus Cerasela Predescu, manager general, Pro ACT Suport.
„În rândul persoanelor cu dizabilităţi mintale continuă discriminarea la locul de muncă. În România, specialiştii stabilesc întotdeauna ce e bine pentru beneficiar, care nu e consultat sau implicat în decizia privind recuperarea sa”, a spus Amedeea Enache, director executiv al Fundaţiei Estuar.
„Există familii din mediul rural, cu mulţi copii, dintre care unul sau doi cu dizabilităţi. Îi cresc până la 6-7 ani, după care sunt sfătuiţi de Direcţiile pentru protecţia copiilor să îi instituţionalizeze.Sunt mutaţi de la un centru la altul, până când părinţii le pierd urma”, a spus Mădălina Turza, Preşedinta Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi.
”Eu solicit şcolii lucrurile pe care le prevede legislaţia, iar şcoala nu reacţionează decât incriminându-mă că solicit prea multe. Solicit să fiu implicată în planul de recuperare, dar sunt constant refuzată. Mi se spune că nu am căderea să fac afirmaţii asupra a ceea ce se întâmplă. Nu există un mecanism prin care părinţii să îşi spună părerea. Singura alternativă este să dăm în judecată Ministerul Educaţiei. Vreme de 10 ani mă lupt să îmi spun părerea. Singurul vinovat a fost copilul meu pentru că nu are capacitatea să răspundă programei”, a spus Liuba Iacoblevpreşedinta Asociaţiei Autism României.